Halters: er zwaar aan tillen

By | januari 5, 2016

In dit tijdperk van sport en een gezonde levensstijl duiken de halters vaak op. Het is een fitnessattribuut dat populair is omdat er verschillende spiergroepen mee getraind kunnen worden en de halters kunnen relatief gemakkelijk verplaatst of meegenomen worden naar een andere trainingslocatie.

Een eenvoudig apparaat met een complexe uitvoering
Het trainen met halters begint met de aanschaf. Dit kan gemakkelijk via fitnessaparaat.nl waar een breed assortiment halters te bestellen is. Het trainen kan dan gemakkelijk thuis gebeuren op de momenten dat het het beste uitkomt. Om blessure te voorkomen is het aan te raden om eerst informatie of een cursus te volgen in de sportschool. De bewegingen die met halters uitgevoerd kunnen worden lijken gemakkelijk maar zijn gevoelig voor een incorrecte uitvoering en dit heeft helaas blessures (meestal aan de rug) tot gevolg.

Het optimale effect
Om het trainen met halters effectief te laten zijn is het belangrijk om een gewicht te kiezen dat past bij de capaciteit. Een te hoog gewicht zal eerder blessures dan progressie bewerkstelligen. Om het effect te gaan merken is het belangrijk om vervolgens de belasting stapsgewijs te gaan verhogen. Te lang trainen met hetzelfde gewicht of duur zal al snel geen vooruitgang in spieropbouw laten zien. Zoals elke sporter behoort te weten is de juiste voeding van essentieel belang. Men traint voor spieropbouw en hiervoor is een eiwit- en koolhydraatrijk dieet een must. Een warming up en een cooling down zijn bovendien geen overbodige luxe.